Hver måned sætter AVISEN fokus på et af de mange musiktalenter, vi har i Fredericia. De unge, de nye og de mere etablerede. April måneds profil er Ole Frank.
April måneds musikprofil i Fredericia er Ole Frank, en fjerdedel af det Fredericianske metalband DeadNate. En mand, der ser både alvorlig og glad ud, når han har et trommesæt foran sig, ”One Hell of a drummer”, kort sagt eksplosiv musikalsk livsglæde uden dikkedarer.
Når man sidder sammen med Ole Frank, kommer man automatisk til at tænke på Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Hvordan denne pæne unge mand der taler og opfører sig normalt, pludselig med et sæt trommestikker i hånden ligner en, der er klar til at hoppe ud fra Eiffeltårnet med en stortromme på ryggen, i stedet for en faldskærm, det forstår denne anmelder ikke.
For når Ole Frank tager plads bag trommerne, forvandler han sig til en helt anden person – en trommeslager med en utrolig energi og en imponerende teknisk dygtighed, der kan få selv den mest stillesiddende til at danse og hoppe med. Han spiller med en sådan passion og intensitet, at det er svært ikke at blive draget af hans musikalske evner og blive revet med af hans utrolige rytmiske energi.
Ole Frank kan få trommerne til at tale og kommunikere med publikum på en måde, der er helt unik og uforglemmelig.
Vi sætter derfor skarpt på profilen, trommeslageren, komponisten, arrangøren og elev ved det Det Jyske Musikkonservatorium Ole Frank.
Oles tilknytning til Fredericia går hovedsageligt igennem hans opvækst, hvor hans moder har haft embede som præst i Herslev kirke. Ole har derfor opholdt sig meget i Herslev i sin ungdom, men også i det fredericianske musikmiljø på musikskolen samt Ungdommenshus. På spørgsmålet om, hvordan DeadNate mødtes, konstateres det at Herrens veje er uransagelige. Ole og Kenneth var begge mødt op til en prøve på Odysseen på musikskolen, men begge havde så overhørt, at der ikke var prøve den dag. Kenneth havde en Metallica T-shirt på, så gik snakken og de begyndte at spille lidt Metallica. Kenneth spillede sammen med Simon i et andet band, Fredrik spillede trommer i et tredje band og var venner med Simon. Dette brogede kludetæppe blev så kort efter til DeadNate, der nu på niende år huserer på danske metalscener.
Ole spiller Tamatrommer, han har to sæt inklusiv et fra 87, der minder om Lars Ulrichs gamle. Til mindre koncerter, eller hvor der er flere bands, spiller han på et nyere sæt, der er nemmere og hurtigere at håndtere og kan tåle flere ”tæsk”. Sættet er faktisk købt for hans konfirmationspenge. Ole bruger Zildjian-bækkener til indspilninger samt, når det skal være godt live.
Til de mere udsatte koncerter, hvor messingen kan risikere tunge tæsk bruges billigere bækkener, der forsat lyder godt selvom, de er lidt billigere.
Ud over trommer spiller Ole guitar og tangenter. Dette bruges dog mest i kompositions sammenhænge, da DeadNate selv skriver deres musik. Ole fattede interesse for trommerne som 10-årig, da han havde to brødre, der spillede guitar og den sti ville han ikke følge.
Ole har et øvelokale i Monorama Aarhus, lidt svarende til Fredericia Ungdommenshus, trommekollektivet er et øvelokale, der er inddelt i et fast antal pladser markeret med tape på gulvet. Formålet er at give plads og adgang til et trommesæt i opsat tilstand, så det er nemt at gå til. Her øver han en 4 til 5 gange om ugen og selvfølgelig med drengene i DeadNate, når det kræves.
For at forbedre teknik og timing øver han også på andre stilarter funk, pop, afro cubansk, jazz mv, stilarter som hans trommelærer Anders Mogensen har introduceret ham til. Ole bemærker at øvning i andre stilarter, gør ham mere fleksibel, og det inspirerer ham til at flette lidt andet ind i metallen. I forlængelse af de almindelige øvere bruger Ole også lang tid på at komponere trommedelen til de nye numre DeadNate har i pipelinen, og øver på for nuværende, begrundet med, når de går i studiet SKAL det hele være på plads.
På spørgsmålet om, hvordan Ole ser sig selv som musiker, kommer trommeslager på førstepladsen, herefter komponist/sangskriver og producer. Ole producerer og mikser også lidt for andre kunstnere. Efter konservatorietiden forventer Ole, at DeadNate kan tjene mere, og dertil kan han sideløbende undervise og producere.
Største indflydelse er Lars Ulrich, hvor han så en livekoncert fra Seattle på DVD fra 1989 og så kørte trommetoget. Dernæst franske Mario Duplantier fra Gojira og Matt Garstka fra Animals As Leaders(progressive metal). Ole Fremhæver, at personlighed og karakter er noget af det vigtigste en trommeslager kan have.
Ole arbejder også sammen med folk fra konservatoriet, hvilket er en fornøjelse grundet deres høje professionalitet og regelrethed. Gået på klingen siger Ole dog, at han godt kan finde på at improvisere, når han er live med DeadNate.
Ole når sjældent at varme op før en koncert, da man som mindre band selv skal stille alt op lige før man går på. Kun lidt strækøvelser bliver det til. Ofte er det også lånetrommesæt, der står på scenen han skal spille på, men Ole prøver at få sine egne bækner og stativer med, da det ofte er noget skrammel.
Udenfor metalgenren lytter Ole pt. til Carl Nielsen 5. symfoni, idet han arvede en håndfuld plader efter sin morfar. Han kom tilfældigt til at sætte den på, og nu hænger den fast (Mon det er fordi der er en markant lilletromme med på nummeret?). Ole har tidligere lyttet meget til klassisk idet hans onkel og tante er operasangere i Wien. Som med metal siger Ole, at man skal lytte til det flere gange for at forstå hele meningen. Ole er selvfølgelig også til klassisk 70’er rock, hvilket jo også er metalmusikkens barndom.
Oles råd til nye trommeslagerer: Spil til musik du kan lide, og få din timing tilpasset og oparbejd et forhold til at spille musik med andre.
Fremtiden for akustisk trommespil i disse elektroniske tider frygter Ole ikke, og man kan lære meget fra de sociale medier også selv om elektronikken får elektroniske trommebeat ind. Mange bands spiller med backing track og klik, men dette er jo et valg man tager der også ændrer måden man kanimprovisere på. Ole indspiller grundspor i Cubase, og når de er lagt, kan drengene lægge deres rollerhenover. Cubase fik han inspiration til på Ungdommens hus.
Deadnate’s stil ligger i anmelderens øjne uden for traditionel metal, og Ole har selv lidt svært med at sætte det i bås og vil helst ikke kalde det for noget bestemt. Han kalder det bare for DeadNate.
For at Deadnate undgår metaltræthed fokuserer Ole og resten af orkesteret på at skrive sangene selv og lave gode live optrædener og konstant at blive bedre, bedre og bedre. Ole bemærker, at der er mange gengangere til deres koncerter der også siger de bliver bedre.
Hvorfor er det ikke Ole’s ”band mates” fra DeadNate, der er med i dette interview? En skulle det jo gå udover og et interview med 4 metal hoveder sammen tør denne anmelder ikke.
Deadnate giver den gas på de danske metalscener, hvis du er til melodisk metal med et snert af humorså bør du smug lytte til musikken på Spotify og YouTube. Merchandise kan købes igennem deres Facebook og hjemmeside. Af udgivelser findes 1 EP Concrete Flood fra 2018 med 6 sange, en single fra 2019, og i 2022 udkom debutalbummet The North Sea med 10 sange, her får du deres numre i super kvalitet og den investering er pengene værd.
Poul Rand, Musikanmelder, Fredericia AVISEN.