Lad det være sagt med det samme: Når det drejer sig om dansk elektronisk pop, er jeg på meget dybt vand. Jeg er vel nærmest en bundløs brønd af uvidenhed og udfordret på alle parametre.
Men med passende mellemrum er det godt at give sig selv en udfordring. Betræde ukendt land. Mentalt at åbne en hermetisk lukket dør.
Så mit inderlige håb var, at netop denne lørdag aften i Tøjhuset ville åbne en ny musikalsk verden for mig. Bevare en hvis form for tro på, at jeg – som er opdraget i og opvokset med rock, blues og dødsmetal – omsider knækkede koden til det musikalske elektro-land. Tro kan jo flytte bjerge siges der.
Måske sågar at blive på grænsen til afhængig af for eksempel aftenens navn, Oh Land. Men selv om jeg efter bedste evne havde forsøgt at klæde mig godt på til koncerten, lurede en frygt for at blive klædt fuldstændig af.
Så galt gik det nu faktisk ikke.
Sanselig stemme
38 årige Oh Land er ifølge elektro-pop-eksperter, en dansk sanger, sangskriver, multi instrumentalist, producer og tillige tidligere X-factor dommer.
Nanna Øland Fabricius, som er hendes borgerlige navn, viste sig – frem for alt – at spille en sjælfuld, sofistikeret, nyskabende, opfindsom, men samtidig iørefaldende gang elektropop.
Hendes store, smukke, krystalklare, sanselige stemme matchede det meget stemningsmættede lydunivers særdeles godt.
En noget mystik sound, serveret og leveret af 2 personer. En ufattelig dygtig ung mand bag alskens trommer og percussion. Hans Hvidberg er navnet. Hans var et levende duracell batteri. Teknisk set noget af det vildeste men på samme tid mest perfekte tromme-trylleri i mands minde.
Desuden, Nannas mand, Adi Zukanovic på keyboards, guitar, harmonika og programmering af fantasifulde lyde, betagende beats, politiske og personlige speaks og jeg ved ikke hvad.
Tryllebindende væremåde
At Nanna som barn var en meget dygtig, talentfuld balletdanser var ikke sådan at skjule. Midt i koncertens med afstand mest intense nummer, den smukke næsten akustiske ballade, “Sådan Ligger Landet” dansede hun elegante rundt på gulvet blandt publikum. Et bevægende øjeblik, hvor Nanna Ølands sang var så smertelig smuk, at jeg frygtede at få hjertestop.
Nanna Øland Fabricius tryllebandt ganske enkelt os alle fra første tone, fra første beat. Både hendes personlighed, hendes væremåde og stemme var ekstrem nærværende. Man blev nærmest suget ind i det elektroniske landskab.
Lige præcis hendes store stemme og hendes eventyrlige evne til at skrive gode, catchy sange, gjorde, at rejsen ud i det ukendte elektroniske univers var en stor oplevelse. Rejsen endte med en meget, meget sikker Oh Landing!
Om jeg ligefrem er blevet afhængig af Oh Land, er nok lige at tage munden lidtbfor fuld. Men døren ind til elektro-pop-landet vil for stedse være åbnet.
Nu kan der synges med på hits som “Sun Of A Gun”, “Better Days” og “Artist Don’t Smile”.
Det havde jeg ikke set komme. Men det vil ske. Takket være Oh Land.
Oh Land er en dansk sanger, sangskriver, multiinstrumentalist og producer. Oh Land spiller sofistikeret, nyskabende, opfindsom, men samtidig iørefaldende elektropop.
Som datter af en operasanger og en organist kom Nanna Øland Fabricius
Hendes debutalbum Fauna udkom i 2008 til generelt positive anmeldelser og hun slog internationalt igennem med opfølgeren Oh Land i 2011. Derefter har hun udgivet Wish Bone (2013), Earth Sick (2014) og Family Tree (2019).
Oh Land var fra 2013 til 2018 gift med kunstneren Eske Kath. Hun er tipoldedatter af Otto Fabricius, og titlen på debutalbummet er inspireret af dennes Fauna Groenlandica.