Et velspillende ensemble

Klima forandringer eller ej, Fredericia musikforenings sæson startede frodigt som blomsterne i forårssolen med en musikalsk rundtur i Vivaldis “De fire årstider”, endda på en regnfuld efterårsdag.

Antonio Lucio Vivaldi, barokkens bad boy eller vidunder, Født i 1678 i Venedig, barokkomponisten blev hurtigt en rockstjerne af sin tid. Han var præst, pædagog og virtuos, mest kendt for at have komponeret “De fire årstider,” et mesterværk der stadig får folk til at sige “Wow, som det også gjorde i Fredericia, når det er så smukt fremført. Vivaldi opførte ca. 500 koncerter, komponerede 50 operaer og en række religiøse værker. Hans musik var farverig, følelsesladet og teknisk brillant en slags 1700-tallets svar på en pop-hitmaskine.

I hjertet af Fredericia sidder denne regnfulde eftermiddag er en gruppe musikere, ledet af stjerne-violinist, Loussine Azizian, fast besluttet på at finde ud af, om Vivaldis “De fire årstider” stadig har relevans.

Loussine Azizian, den dansk-armenske violinist, stjal spotlightet med sin blændende teknik og følelsesladede spil. Hun har en klang, der kan få en til at tænke, “Er det en Stradivarius eller bare ren, uforfalsket talent?”

Loussine Azizian når kun det perfekte er godt nok

Æblet er ikke faldet langt fra den musikalske stamme, hendes far er violinprofessor, Serguei Azizian.

Loussine er ikke den slags person, der sidder på hænderne. Hun er vokset op til at blive en fuldblæst virtuos og musikalsk iværksætter. Efter at have rundet sin kandidatuddannelse på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, fortsatte hun i solistklassen, efterfølgende forsatte hun i Wien for yderligere at polere sine færdigheder hos professor Gerhard Schulz.

Krop og sjæl blev lagt i fremførelsen

Hun har nærmest lavet en clean sweep i alle danske musikkonkurrencer for børn og unge. I 2002 tog hun en fjerdeplads i den internationale musikkonkurrence, Coupe Mondiale, og i 2003 stod hun øverst på podiet i “Jeunesses Musicales” i Bukarest.

Dagens orkester var en smeltedigel af talent fra hele verden, et mini-FN med strenge instrumenter.

De skiftede mellem Vivaldis klassiske “De fire årstider” og Piazzollas mere moderne tango-inspirerede svar. Det var som en musikalsk rundrejse fra 1700-tallets Venedig til 1900-tallets Buenos Aires. En enestående præstation, der efterlod publikum i positiv overraskende tilstand. Måske med et pludseligt ønske om at tage til tango-undervisning? Det hele blev bundet sammen af en usædvanlig følelse af musikalsk fællesskab hos de udførende kunstnere.

Formand Marie Fink-Nielsen byder velkommen

I mellem det stort antal fremmødte publikummer var der var en stemning af, “Ja, vi er her, vi lytter, og vi er fælles om denne oplevelse.”

Så tak til Scandinavian Chamber Soloists for, at bringe dette mesterværk til Fredericia, at fremfører den flotte lyd, at vise blændende teknik, at forvandlede den regnvåde eftermiddag til ren solskin.

Flot fremmøde

Vi hørte:
Antonio Vivaldi: Koncerter for violin, strygere og generalbas “De fire Årstider”

Foråret: Allegro — Largo — Allegro
Sommeren: Allegro — Adagio ~ Presto
Efteråret: Allegro — Adagio — Allegro
Vinteren: Allegro — Largo — Allegro

De fire årstider i Buenos Aires “Las Cuatro Estaciones Portefas’
Foråret: “Primavera Portefio”
Sommeren: “Verano Portefio”
Efteråret “Otofio Portefio”
Vinteren: “Invierno Portefio”

Tak for en fantastisk eftermiddag! Og kom snart igen

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her