Der er mange forskellige stilarter inden for spansk guitarspil. Nogle af de mest populære inkluderer: Flamenco: En traditionel spansk stil, der fokuserer på rytme og teknikker som “rasgueado” (hurtig strumming med fingrene) og “picado” (hurtige enkelttoner). Klassisk: En mere formel stil, der ofte involverer noter og tekniske færdigheder som finger picking og arpeggio. Bossa Nova: En brasiliansk stil, der kombinerer elementer af jazz og samba. Bossa Nova-guitarspil er ofte karakteriseret ved brugen af bløde akkorder og melodier. Latin: En bred kategori, der inkluderer mange forskellige stilarter, som salsa, merengue, og rumba. Disse stilarter er kendt for deres livlige rytmer og dansbarhed. Gypsy Jazz: En stil, der blev populær i 1930’erne og 1940’erne, og som er kendt for dens virtuose spil og improvisationer. Django Reinhardten af de mest kendte gypsy jazz-guitarister.
Selvom jeg har gjort mit forarbejde og gennemlyttet meget af Jacobs materialer, der var her og nu tilgængeligt, var jeg spændt på, hvad aftenen musikalsk frembragte.
Første positiv overraskelse, et fyldt Tøjhuset.
Drengen fra Sønderborg, der immigrerede til Århus i 1992, mødte brødrene Sjelberg, som han har spillet med siden fyldte huset, var han så kendt? På immigrationstidspunktet spillede Jacob mest jazzguitar og andre former for elektrisk guitarmusik. På en Savage Rose turné lærte han sin nuværende guitar at kende og så blev den elektriske blodbank udskiftet med det semiakustiske og det holder ved nu på 15 år.
Opgaven i Fredericia er hans første turné og den fjerde aften, de spiller. De lagde ud med nummeret den hvide præst, en ven fra Herning der blev spirituel præst på Cuba, ja som der blev sagt, han fortjener et stykke musik. Inspirationer til eget musik hentes ofte fra mange steder.
Måske kender i Jacob Gurevitsch som guitarist i The Antonelli Orchestra, der fungerer som husorkester i tv-programmerne Toppen af poppen og Vild med dans. Han har også optrådt med Savage Rose, Cæcilie Norby og Erann DD. Hans seneste album “Yellow Spaceship” modtog fem stjerner fra GAFFA og har også gæstevokal fra den spanske sangerinde og Grammy-nominerede Buika.
Jacobs musikalske CV i orden og hans første og meget roste debutalbum “Lovers in Paris” er absolut værd at investere i.
Det er svært at sætte Jacob i en bestemt musikalsk stilart, da hans egenkompositioner lyser af melankoli og lange soli, med den elektriske spanske lyd tilsat let rumklang hans Spanske guitar har, gav det en lidt skarp tone som der ikke var meget spansk over, måske fordi Jacob brugte plektrum? Sammensat med elbas og percussion live og lidt hjælp af en looper eller lignende, var lyden dog bred. Som anmelder konkluderer jeg, at Jacob er sin egen herre og spiller spansk guitar på sin egen måde. Jeg kalder det, latinostil tilsat lidt musikalsk classic Cuba Libre med parasol i og en musikalsk paella, man kan drikke øl til, kære læser den må I selv fortolke.
Det fyldte Tøjhuset, hvor publikum virkelig klappede, hver gang et nummer var overstået, går nok mindre op i at sætte Jacob stilmæssigt i bås, men som anmelder og lidt nørdet, ja så efterlader det en tanke.
Fredericia var fjerde stop på gruppens første turné, og det første sted de har fået øl på scenen, jo, vi kan noget i Frede, de andre ikke kan.
Jacob Gurevitschs guitarspil er rigt på egenkompositioner og med en passion, der lyser ud af ham under sit guitarspil ofte resulterende i en melankolsk musikalsk stil, der kører rigtig meget i molmelodier, indeholdende lidt argentinsk tango, Joshua Tree National Park, en gamle spaghetti western, en mexikansk margarita, morgenture ved stranden i Spanien, hans guddatter Sol, Cubanske rytmer, nordiske landskaber og årstider, igen en smeltedigel af stilarter og inspirationer.
Til denne koncert var Jacob akkompagneret af Bastian Sjelberg (Gnags) på bas og Kristoffer Sjelberg(Malk de Koijn, Bikstok Røgsystem) på percussion.
Jacob Gurevitsch er ikke nogen Andrés Segovia, Kåre Norge, Paco de Lucia, Vicente Amigo ikke nogen af de andre store, han er sig selv, en dygtig og kompetent komponist, fabelagtig musiker med det sagt, så er godt en time med den samme lidt ensformige lyd rigeligt for denne anmelder, selvom jeg elsker guitarmusik.
Men er du interesseret i melankolsk drømmemusik, der er egnet til både det vågne sind, det søgende, den sørgende sjæl og general ”easy listening”, bør du bestemt overveje at lytte til og investere i Jacob Gurevitsch.
Poul Rand, Musikanmelder Fredericia AVISEN.