Landstræner Nikolaj Jacobsen kan føje endnu en titel til samlingen. Manden bag det danske herrelandshold i håndbold er kåret som vinder af Kulturministerens Idrætspris 2026, efter han gennem en årrække har stået i spidsen for et hold, der har vist sig at være verdens bedste.
I begyndelsen af 2025 førte han holdet til dets fjerde VM-guld i træk, og i starten af 2026 kom EM-guldet oveni. Dermed kan Nikolaj Jacobsen kalde sig træner for et dansk herrelandshold, der på én gang er forsvarende verdens-, europa- og olympisk mester. Med en tydelig ledelsesstil, høje krav og en stærk holdkultur har han skabt et landshold, der både leverer resultater i absolut verdensklasse og begejstrer danskerne med seværdig håndbold.
Kulturminister Zenia Stampe lægger ikke skjul på sin begejstring.
»Nikolaj Jacobsen er en helt særlig træner og leder. Han har skabt historiske resultater og været med til at gøre det danske herrelandshold til verdens bedste med den ene ekstraordinære præstation efter den anden. Samtidig har han stået i spidsen for et landshold, som danskerne samles om, hepper på og føler sig som en del af. Med sin kombination af kompromisløshed, humor og menneskelighed har han skabt en kultur, hvor fællesskab, tillid og spilleglæde går hånd i hånd med præstationer i absolut verdensklasse. Det er svært ikke at lade sig imponere over både resultaterne og måden, de er skabt på,« siger hun.
Prisen blev uddelt af kulturministeren ved DM-ugen i Herning. Ud over Nikolaj Jacobsen var banelandsholdet i 4 kilometer holdforfølgelse samt Søren Vester og Niels Frandsen fra Æ’ Brokhold i Østsalling IF nomineret til årets idrætspris.








