REGIONEN. Syv forskningsprojekter i Region Syddanmark kan se frem til at dele 5,3 millioner kroner. Regionsrådet har godkendt, at pengene går til forskning i mere sammenhængende patientforløb og bedre behandlingstilbud i psykiatrien. Midlerne kommer fra to nye regionale forskningspuljer, der skal være med til at udvikle fremtidens sundhedsvæsen.

Blandt de projekter, regionsrådet besluttede at tildele midler på sit møde den 22. juni, er en digital løsning til kronisk smertebehandling, en undersøgelse af hjemmebehandling med antibiotika og en digital database, der skal hjælpe med at opspore tegn på spiseforstyrrelser.

Regionsrådsformand Bo Libergren (V) ser uddelingen som en vigtig investering i de kommende års sundhedsvæsen.

»Forskning er afgørende, hvis vi skal udvikle et sundhedsvæsen, der kan gå fremtidens udfordringer i møde. Med disse midler investerer vi i ny viden, der kan være med til at skabe bedre patientforløb, styrke kvaliteten i behandlingen og sikre, at vores sundhedsvæsen udvikler sig til gavn for borgerne. Det gælder både for patienter med fysiske sygdomme og for patienter med psykiske lidelser,« siger han.

Hovedparten af pengene går til arbejdet med bedre patientforløb. Fem projekter hos forskere på Sygehus Lillebælt og Odense Universitetshospital modtager tilsammen knap 4,4 millioner kroner fra den nyoprettede pulje for forskning i det sammenhængende sundhedsvæsen. Puljen skal støtte forskning, der udvikler og afprøver løsninger, som kan skabe bedre sammenhæng for patienter på tværs af sygehuse, kommuner og almen praksis i tråd med ambitionerne i sundhedsreformen. Der var i alt 13 kvalificerede ansøgere, og de resterende cirka 0,6 millioner kroner overføres til den regionale frie forskningspulje, der uddeler midler i vinteren 2026.

Også psykiatrien får del i midlerne. To projekter på Sygehus Lillebælt og Odense Universitetshospital får tilsammen knap en million kroner fra regionens anden nye pulje, der har fokus på forskning i psykiatri. Puljen skal styrke behandling, pleje og diagnostik og skabe mere sammenhængende og effektive forløb for mennesker med psykiske lidelser. Her var der ligeledes 13 kvalificerede ansøgere, og de resterende 1,4 millioner kroner overføres til psykiatripuljens uddeling i foråret 2027.

For regionsrådsformanden er det kvaliteten, der har været afgørende.

»De projekter, der nu modtager støtte, er udvalgt på baggrund af deres høje faglige kvalitet og deres potentiale til at skabe værdi for både patienter og sundhedsvæsenet inden for de to puljers rammer. Vi glæder os til at se den forandring og de resultater, som de syv projekter hver især kommer til at bidrage med,« siger Bo Libergren.

Forskningsmidlerne er en del af Region Syddanmarks samlede forskningsindsats, hvor der årligt afsættes cirka 65 millioner kroner til forskning på regionens sygehuse i samarbejde med praksissektoren og kommunerne. Formålet er at styrke forskning tæt på patienterne og understøtte løsninger, der kan forbedre borgernes og patienternes daglige behandling og pleje.