Ensemble Midt-Vest er et kammermusik-ensemble med base i Herning, der blander barokmusik og kammermusik på deres eget unikke og kreative måde. De er kendt for at bringe en ny energi til de klassiske værker, ved at fusionere elementer fra barok- og kammermusikgenrerne.
Kammermusik- og barokmusik er to af de mest klassiske genrer inden for musikhistorien. Mens begge stile har deres egen unikke kendetegn, kan de også føre til en interessant blanding, når de kombineres på den rigtige måde. Ensemble Midt-Vest har fundet den rigtige håndmikser frem.
Ensemblet består af et lille antal musikere, der spiller på instrumenter som violin, cello, bratsch, bas klarinet, valdhorn, tværfløjte, klarinet og fagot mv. Deres nære samspil og høje musikalske kvalitet gør dem i stand til at fremføre de mest komplekse værker med en utrolig følsomhed og nuance.
Ensemble Midt-Vest har opnået stor anerkendelse for deres innovative tilgang til klassisk musik, og deres koncerter tiltrækker et bredt publikum. Denne aften i Tøjhuset kom de også langt omkring fra Luigi Boccherini til Johann Sebastian Bach. Med sig havde de Sergio Azzolini, hvis musikalske CV er ufattelig lang, men nævnes skal, han har været musikprofessor ved Hochschule i Stuttgart, og siden 1998 er han professor i fagot og kammermusik ved Hochschule fürMusik i Basel. Han giver jævnligt masterclasses i Europa og verden, så han er ingen hvem som helst.
Ensemble Midt-Vests evne til at blande barokmusik og kammermusik på deres egen måde fik godt tag i de tilstedeværende publikummer. Ensemble Midt-Vest er et godt eksempel på, hvordan kunstnere kan bringe ny energi og liv til klassisk musik, ved at blande og eksperimentere med forskellige stile og genrer.
En opsætning, der inkluderer en dygtig fagotspiller, kan resultere i en utraditionel og effektiv musikalsk oplevelse og det blev det på denne aften som Fredericia Musikforening så smukt havde arrangeret.
Lidt malurt vil denne anmelder dog komme i bægeret. Der var ikke megen præsentation at musikken, program var udleveret, men et par ord om musikken, før de gik i gang ville have været på sin plads.
Kvartetten med basklarinet, cello og to fagotter gjorde det svært at høre celloen, den burde være rykket mere frem på scenen og ikke bagerst i halvcirklen.
På positiv siden skal det fremhæves, at nok er Sergio-stjernen, men alle er gode og bidrager flot til helheden. En rigtig god timing uden dirigent, Sergio styrer meget med sit kropssprog. Yderlig fik en gruppe unge lige en hurtig masterclass i pausen om fagotten da en af dem selv var fagot spillet.
Poul Rand, Musikanmelder Fredericia AVISEN.