Fornylig blev det offenliggjort, at Fredericia Musicalteater og AHA Creations, ejet af milliardæren og fæstningsdrengen Anders Østergaard, har indgået et samarbejde. Aktørernes håb er, at det fører Fredericia Muscialteater helt til tops.
I fællesskab vil Fredericia Musicalteater og AHA Creations, foruden teatrets øvrige program, fra og med efteråret 2024 producere én stor musical per sæson. Der vil enten være tale om helt nyudviklede musicals skabt fra bunden eller internationale topmusicals fra fortrinsvis Broadway eller West End.
– Vi er jo to aktører, der gerne vil det samme. Vi er i øvrigt også to aktører, der brænder for Fredericia og teatret i byen, samt det unikke som Fredericia har med musicalen. Det vi drømmer om er, at AHA Creations kommer ind og støtter op om teatret, så vi netop kan tage det op på en højere klinge, hvis man kan sige det sådan. Musicalsangen er ung, men den er også ekstremt populær, og den har nogle fantastiske muligheder for at nå ud til et bredt publikum med rigtig fed kunst. Det er dog ingen hemmelighed, at det også er en ekstremt dyr genre, og det er svært at tjene penge på den. Det vi gerne vil, er at give internationale oplevelser i topklasse. Sammen med AHA Creations, hvor vi får et ekstra sikkerhedsnet, kan vi rent faktisk lave disse store produktioner. Jeg ved også, at Martin sidder og arbejder på en masse dejlige hemmeligheder, som vi nok skal afsløre lidt senere på året, og som AHA Creations også er involveret i, siger direktør på Fredericia Musicalteater, Thomas Bay.
Martin Skriver, der er skuespiller og sanger, driver den daglige drift af AHA Creations. Han har selv været en del af Fredericia Teater, da de var på toppen, og de spillede den ene store, udsolgte forestilling efter den anden.
– Jeg vil spole tiden tilbage til dengang, det gik galt for Fredericia Teater. Der var mange af os, der havde været med på rejsen i mange år, som internt i branchen begyndte at tale om, hvordan vi især kunne hjælpe for at få teatret tilbage til at være den arbejdsplads og kulturelle fyrtårn, som det tidligere har været. Det førte blandt andet til samtaler med Anders Østergaard, tidligere instruktører, sceneteknikere og skuespillere. Disse samtaler blev til en brancheorganisation, der hedder Dansk Musical, som lever i bedste velgående. Thomas blev hurtigt ansat, og vi fik skabt nogle rammer, inden for hvilke vi alle kunne arbejde mod vores fælles mål, nemlig at bringe Fredericia op på en så høj klinge som muligt i forhold til musicalgenren. Vi kan hjælpe ved at se på både det, der er gået godt, og det, der er gået dårligt, og det kan vi koge ned til essentielle elementer. Det, der virkede, var den store mængde af musical-knowhow i Fredericia; det var den hemmelige ingrediens. Hvordan vi kan sikre, at det ikke er borgerne i Fredericia, der skal betale, hvis det går galt? Det kan vi gøre med underskudsgarantier, siger Skriver og fortsætter:
– Anders var en af dem, der var med i samtalerne ret tidligt, fordi han har et bankende hjerte for Fredericia. Det har man kunnet se i andre projekter, han har kastet sig ud i, men også specifikt for musicalgenren. Han var inviteret til at se en musical og blev fortryllet, ligesom alle de andre dejlige gæster, der oplever, hvor særligt det kan være at mærke musik, dans og drama så intensivt i et rum.
Thomas Bay er stadig ny i direktørstolen, som han satte sig i tilbage i slutningen af 2022. Han er dog bevidst om fortidens store forestillinger på scenen i Fredericia.
– Nu er det en evolution; vi står på skuldrene af noget fantastisk. Der er en stor musical-arv i Fredericia, og nu vil vi gerne tage det op på næste niveau. I stedet for at tale om traditionelt og utraditionelt, bør vi se på musicalgenren som en unik teaterkunstform, der rummer så bredt. Forskellige aspekter af musicalen er ikke modsætninger, men bidrager faktisk til en synergieffekt. Kvaliteten af oplevelsen skal være i højsædet, siger Thomas Bay.
Skriver mindes selv de unge dage i Fredericia, hvor han selv lærte at synge og siden røg på scenen som musicalperformer.
– Jeg startede i Christianskirkens mandskor, da jeg var ni år gammel, og det var klassisk musik. Musik har fulgt mig hele min opvækst i Fredericia, både i Ungdommens Hus og på musikskolen med mine coverbands. Min første forestilling var ‘High School Musical 1’ i 2008 på Fredericia Teater. Jeg er en rigtig popdreng, men jeg er også en klassisk dreng og en jazzdreng; jeg er født ud af musik, fortæller Martin Skriver.
Bay har, i lighed med Martin Skriver en fortid på scenen. Han har været musicalperformer, men også kappelmester. Derfor ved han, hvor essentielt det er at ramme plet.
– Det, som Martin og jeg deler, er kærligheden til musikken og den gode historie gennem musik. Det er universelt. Musicalgenren er så god til at omfavne en stor bredde, hvilket også gør det ekstremt sjovt at spille og være kapelmester på. Variationen gør, at man får det hele, siger Bay og suppleres af Martin Skriver:
– Det er en udbredt misforståelse, at musicalmusik er en genre for sig selv. Det er det ikke; det er en blanding af alt muligt. Det er en scenekunstform, men ingen musikgenre.
De to kender hinanden fra lang tid tilbage. Derfor bliver det ikke nyt for Bay og Skriver at samarbejde.
– Jeg husker Martin fra skolen, hvor han var kapelmester. Branchen er lille, og vi har mødt hinanden før. Man finder ud af, at de forskellige kompetencer, man har, går godt sammen, slutter Thomas Bay.
For at realisere de høje ambitioner, planlægger Fredericia Musicalteater og AHA Creations at udnytte og forstærke den specialiserede viden inden for musicalområdet, som har været grundlaget for Fredericias succes i musicalverdenen i to årtier. Formålet er at skabe et robust musical-miljø, der begynder i det opkommende talentlag. Dette skal danne grundlag for musicalproduktioner af høj kvalitet og i det lange løb spille en væsentlig rolle i udviklingen af nye musicaltalenter i Fredericia.