For ottende gang vender Odense Sommeropera tilbage, og fra den 6. til 9. august kan odenseanerne opleve opera midt i byen. Festivalen breder sig over flere lokationer, når Amfiscenen i Brandts Passage, Studenterhus Odense, Valgmenighedskirken og Cafébiografen lægger rum til alt fra børneforestillinger til open air-koncerter. Tanken er at åbne genren for et publikum, der ellers ikke selv ville opsøge den.

For festivalleder Mette-Maria Øyen er bredden hele pointen. Hun ser det som sin opgave at få nye generationer til at møde det frirum, opera kan være, og publikum må gerne spænde fra tre til hundrede år.

»Det er en fornøjelse hvert år at se, hvordan nye operagængere blander sig med vores faste, skønne kernepublikum. Det tror jeg, vi har held med, fordi opera kan noget helt særligt, når det ikke kun foregår i lukkede sale. De universelle fortællinger, musikken og dramaet, kan alle få noget ud af at opleve og spejle sig i, uanset om man kender genren på forhånd,« siger hun.

Programmet rummer både musikhistoriske eventyr og spilopper for børn og voksne. Lørdag formiddag kan de yngste opleve operaen Tante Bruns fødselsdag med sang, humor og bevægelse, og senere samme dag fortælles historien om Carl Nielsens barndom og ungdom i En dreng som Carl. For festivallederen er det vigtigt at fange publikum tidligt.

»Hvis børn får gode kunstoplevelser tidligt i livet, tager de dem med sig. Derfor betyder det meget for os at præsentere opera på en måde, hvor alle kan være med,« siger Mette-Maria Øyen.

Festivalen er i år støttet af Nordjyllandsfonden, der bakker op om ambitionen om at gøre operaen lettere at møde for dem, der normalt ikke opsøger den.

»Odense Sommeropera har gennem flere år arbejdet for at gøre opera mere tilgængelig for et bredere publikum. Når koncerterne flytter ud i byrummet og kombineres med både børneforestillinger, talks og open air-koncerter, bliver operaen lettere at møde for dem, der normalt ikke opsøger den. Det er en ambition, vi gerne vil bakke op om,« siger fondsdirektør Bo Uggerhøj.

Det øvrige program byder blandt andet på franske operaperler under markisen ved Cafébiografen, fyraftensopera på Amfiscenen og en sommerkoncert med arier og duetter sunget af Joachim Knop og mezzosopran Jara Kanzler Schmidt-Hemmet. Som noget nyt inviterer festivalen også til en talk, hvor de to sangere mødes med Thomas Storm for at fortælle om vejen til at blive operasanger.

Den vej kender Mette-Maria Øyen selv. Uddannet sopran fra konservatoriet i Odense begyndte hun at synge allerede som barn i Aarhus Pigekor, inspireret af sin mormor, der selv havde sunget opera. Beslutningen om at søge ind kom dog først, da hun til en koncert oplevede Aarhus Symfoniorkester og Den Jyske Operas Kor fremføre Mozarts Requiem.

»Jeg husker stadig følelsen af at sidde og mærke den intense puls, storladen musik og de dybe toner fra kontrabassen. Min mor og jeg sad ude i siden, og jeg så på orkestret og koret og mærkede alting helt fysisk. Det var lige der, jeg blev klar over, at det var præcis det, jeg ville,« siger hun.

De fleste af festivalens arrangementer er gratis, mens der enkelte steder opkræves en mindre entré. Og visionen om at gøre opera tilgængelig for alle er ikke blevet mindre med årene.

»Jeg vil gerne give den oplevelse og umiddelbare begejstring, jeg fik som ung, videre. Jeg synes, det er fantastisk, når opera bliver noget, man kan møde midt i byen på en sommerdag og få lyst til at udforske nærmere,« siger Mette-Maria Øyen.

Hele programmet kan ses på odensesommeropera.dk.