Publikum kan glæde sig til en dramatisk, pulserende og moderne musikalsk fortælling om stortalentet Natasja, som var en af Danmarks største og stærkeste stemmer inden hun på tragisk vis døde i en trafikulykke i 2007.

Forestillingen bindes selvfølgelig sammen af Natasjas udødelige sange som “Gi’ mig Danmark tilbage, “Ildebrand i byen”, “Op med Ho’det”, “Smuk og dejlig” og “I Danmark er jeg født”, samt helt nye handlingsbærende sange.

Billetsalget begynder fredag den 24. november 2023 kl. 10.00 på www.vejlemusikteater.dk og spiller i Vejle Musikteater i perioden den 27. – 29. november 2024.

En musikalsk livshistorie
NATASJA-forestillingen tager os med ud i alle tænkelige (og også et par af de mere utænkelige) hjørner af Natasja Saads liv, musik og karriere. Fra de første famlende koncerter i et mørkt, pumpende og uden tvivl lettere tilrøget Ungdomshuset på Nørrebro, til livsfarlige hestevæddeløb i Sudan, skuffelser hos pladeselskaberne og de første store hits i midten af 00’erne, hvor Natasja placerede sig tungt på tronen som Danmarks nye hiphop og reggae dronning.

Vi er med på opturene og nedturene, fra sammenbrud og knoglebrud til glædesudbrud og gennembrud. Fra den spæde start til den sørgelige slutning; det fatale trafikuheld på Jamaica og det legendariske efterliv, hvor Natasjas sange insisterer på at bibeholde sin relevans.

Musikforestillingen byder på kunstnerens udødelige tekster samt helt nye, handlingsbærende sange skrevet af Clemens Telling, som dramatisering af Natasjas begivenhedsrige og volatile liv.
NATASJA er kort fortalt en musikforestilling til de unge, de gamle og alle os midt imellem.

Stor legende fortjener store talenter
I modsætning til den vanlige stil inden for både reggae og hiphop – hvor det historisk set alt for ofte har været manden, der førte ordet, mens kvinderne stod for dansetrinene – er det i forestillingen NATASJA kvinderne, der har ordet i deres magt og mændenes tur til at bevæge sig.

Publikum kommer til at opleve en håndfuld af Danmarks stærkeste kvindelige vokalister, som på flotteste vis bærer historien og Natasjas repertoire i et dramatiseret sansebombardement. På scenen kan publikum blandt andet se frem til at opleve Cisilia Ismailova, Feven Geles, Roberta Hilarius Reichhardt, Caroline Henderson, Pharfar og Trine Appel, som sammen med fire mandlige dansere deler forestillingens mere end 20 roller.

På scenen kan publikum ligeledes opleve en af landets mest kendte producere og Natasjas
ven, Pharfar, der både som artist, komponist og trommeslager var med til at producere
musikken og mobilisere Natasjas store landvindinger i anden halvdel af hendes karriere. Pharfar
indgår også som en del af castet i NATASJA.

Folkene bag NATASJA
Musikforestillingens manuskript er skabt af den Grammy- og Reumert-vindende musiker Clemens
Telling. Idémageren er bedre kendt under kunstnernavnet MC Clemens og har i flere årtier sat et
markant aftryk på dansk rap og hiphop, både med udgivelser, koncerter og teaterforestillinger.
Omtrent halvdelen af musikforestillingen er skrevet af Natasja selv, idet hun i sit indsigtsfulde og
dybsindige sangkatalog selv formulerede de dramaer og dilemmaer, hun stod overfor. Den anden
halvdel er skrevet af Clemens Telling, baseret på research og ikke mindst hans personlige
kendskab til Natasja.

Instruktør er Nikolaj Cederholm, en af Danmarks absolut mest anmelderroste og indflydelsesrige
instruktører inden for musikdramatik. Han har for nyligt haft premiere på en særdeles anmelderrost opsætning af Gasolin på Østre Gasværk, og har tidligere bl.a. instrueret Terkel i Knibe – The Motherfårking Musical (2019) i samarbejde med Clemens Telling, der også til den forestilling skrev manuskriptet og komponerede nye sange.

FAKTA OM NATASJA

Holdet:
Musik og sangtekster: Natasja Saad, Pharfar, Saqib Hassan, Rasmus Seebach, Nicolai Seebach, Rune RK, Volmers World, Kenneth Bager m.fl.
Manuskript & idé: Clemens Telling
Instruktør: Nikolaj Cederholm
Koreograf: Toniah Pedersen
Produceret af: Lion Musicals i samarbejde med Live Nation og Clement
Arrangør: Vejle Musikteate

Rolleliste:
Natasja/Natasjas veninde: Cisilia Ismailova
Natasja/Natasjas veninder: Feven Geles
Natasja/Natasjas veninde: Roberta Hilarius Riechhardt
Ridelæreren: Caroline Henderson
Pharfar: Pharfar
Kirstine Saad (Natasjas mor): Trine Appel
Danser: Luc Boris André Kouadio
Danser: Ibrahim Ukash Flensborg Madsen
Danser: Oliver G. Zohore Bergstedt
Danser: Suad Demirovic

Spilleperiode:
Repremiere: 25. oktober 2024 i Tivolis Koncertsal
København: 25. oktober – 7. november 2024, Tivolis Koncertsal. Billetbestilling: www.ticketmaster.dk
Vejle: 27. – 29. november 2024, Vejle Musikteater. Billetbestilling: www.vejlemusikteater.dk

Natasja Saad
Musikalske diller og døgnfluer kommer og går i et tempo, der kan tage pusten fra selv den mest
flittige DJ, men ingen dansk urban-artist har som Natasja formået at transcendere tidens tand og
trends, selv her 15 år efter hendes alt for tidlige død. Trafikulykken på Jamaica i 2007 kostede
hende ganske vist livet, men Natasja nåede ikke desto mindre at sætte så store aftryk på landets
radioer, scener og pladesamlinger, at hun med rette skrev sig ind i både musikhistorien og
folkesjælen, side om side med de allerstørste.

Og vejen dertil var bestemt ikke kedelig. Natasja Saad blev født i København i 1974, og selvom
skæbnen først skulle føre hende forbi et sudansk hestevæddeløb, som hun i øvrigt vandt, på trods
af, at hun red med en brækket hofte, var det i sidste ende musikken, der kaldte højest.
Allerede i de tidlige teenageår stod det klart, at hiphop genren, som dengang stadig mest af alt var
forbeholdt de store amerikanske stemmer, nu havde fået sit eget danske stjerneskud i den unge
dansk-sudanske pige fra København.

Sammen med veninden Karen Mukupa dannede Natasja duoen No Name Requested, som sang
sig ind på hitlisterne med Colors of My Mind, det første af mange hits fra Natasjas hånd, der viste,
at hun besad en sjælden sans for at forene feminin gadelyrik og internationalt flow med den
folkelige appel, som de færreste trods alt kommer langt uden at besidde her i Danmark. Men
kommerciel succes eller ej, så var Natasja, som koreograf Toniah Pedersen siger det, “tro mod sig
selv – altid.”

Selvom karrieren bød på flere højdepunkter op gennem de tidlige 00’ere – heriblandt en
gæsteoptræden på Bikstok Røgsystems Cigar og hittet Op med ho’det – nåede Natasja desværre
aldrig selv at se albummet I Danmark er jeg født brage ind på hitlisterne og hen over diskene i
landets pladebutikker. Det blev udsendt få måneder efter Natasjas død, men især Gi’ mig Danmark
tilbage, Natasjas konstruktive skideballe til den dengang tiltagende danske smålighed og
‘hyggeracisme’, blev spillet så højt, heftigt og hyppigt, at hun med sikkerhed kunne lytte med fra
himlen.

I dag husker vi Natasjas for hendes hjertevarme, men træfsikre personlighed, hendes lyst til at tale
højt og ærligt, på vegne af andre unge med multietnisk baggrund, men også for alle os, der som hende drømte om en bedre vej frem. At det så tilmed var en vej, vi også kunne danse til og synge med på, er lige netop dét, forestillingen Natasja hylder og fejrer. Som Natasjas ven, producer og samarbejdspartner Pharfar udtrykker det: “Natasja viste mig, at drømme kan blive virkelige.”

Statement fra Clemens Telling – Idémageren bag NATASJA
”Når man som forfatter analyserer Natasjas liv, for at øjne hvor dramaet, spændingen og udviklingen ligger, bliver det hurtigt klart, at Natasja følte sig hjemme i flere kulturer. Selvom hun elskede stegt flæsk, persillesovs og Islands Brygge, hvor hun boede som enebarn med sin mor, blev hun desværre også mindet om sin hudfarve af uforstående danskere, der betegnede hende som ‘sort’.

I modsætning hertil blev hun i Sudan, hvor hun ellers trivedes med farens side af familien og søskende, kaldt ‘hvid’. Og hendes danske vaner, frihedstrang og passionen for ridesport var meget langt fra Sudans traditionelle syn på kvindelige gøremål.”

Natasjas musikalske sjæl og tekniske færdigheder, dragede hende i retning af Jamaica, hvor hun følte, de bedre forstod, hvad hun havde at byde på. Her fik hun respekt for sine ‘skills’. Mens de beundrede hende for at være fra ‘the motherland’ (Afrika), men blev samtidig behandlet som en rig vesteuropæer og altså også en mulighed for at tjene hurtige penge.

Som individ i København var hun ligeledes en hybrid mellem at være en af de absolut bedste moderne vokalister Skandinavien har fremelsket, en passioneret, hårdtarbejdende jockeyaspirant og en kompromisløs partygirl, der både kunne rappe og drikke de hårde drenge under bordet. Og bag disse samtidig en fintfølende lyriker, der kunne sætte ord på strømninger i tiden med en – for kulturen – sjældent set feminin flair, flamboyante færdigheder og fandenivoldsk folkelighed.

Derfor har jeg valgt at bruge netop lyrikken som en del af formsproget i forestillingen. Det bliver til endnu et lag i vores hyldest til Natasjas og hendes styrke inden for ordene og sammensætningen af dem. Selv når der ikke synges på scenen, udtales replikkerne med en rytme, som publikum nærmest kan trampe med på.

Ud over at hun ofte kom for sent, var det som om, hun altid var på vej et sted hen. Jeg husker til begravelsen, at én sagde, at selvom hun døde alt for ung, var det som om hun havde nået at leve tre liv. Natasja formulerer selv denne splittelse mellem de tre liv, hun levede simultant, i nummeret ‘I Danmark er jeg født’. Det er den splittelse, der er udgangspunktet for vores iscenesættelse. Natasja spilles simpelthen af tre forskellige skuespillere. En for mig vild idé, som giver mere og mere mening, jo længere jeg dykker ned i beretningerne om Natasjas omfangsrige liv.

Dog er kronologien flippet, så man forstår, at Natasja levede livet til det sidste og formentlig godt kendte risici, hvilket dog ikke holdt hende tilbage, da hun stoisk og heroisk tog skæbnen i egne hænder.”