Den 3. maj 2023 i Eksercerhuset afholdt Fredericia Byorkester deres forårskoncert med titlen “Filmmusik – en hyldest til John Williams”. Dirigent var Anne Cathrine Kielland Lund, og solisten var Julie Husballe (Sopran).
Til denne koncert var der fuldt hus, hvilket vil sige, at de første rækker var noget tilbagetrukket. Derfor var der ikke så mange stolerækker som normalt.
Vi, der kender til John Williams’ musik, ved, at han er en sand mester inden for komposition, og hans musik vil forblive en evig kilde til inspiration og glæde for alle, der lytter til hans vidunderlige kompositioner. Hans indflydelse strækker sig langt ud over filmverdenen og har efterladt et uudsletteligt aftryk på musikhistorien. Vi kan kun være taknemmelige for den musikalske gave, han har givet os, og ser frem til at fortsætte med at lytte til hans tidløse værker i årtier fremover. Forventningerne var derfor høje hos anmelderen.
Med fra rullede gardiner skinnede forårssolen i øjnene på flere i orkesteret, så det ud til fra gulvniveau. Blomster foran scenen kunne passende være for at signalere, at foråret var kommet, og det var rigtig flot.
Dog kan jeg ikke give denne koncert 5 ud af 5 stjerner.
En fornuftig, velafstemt lyd imellem orkestrets medlemmer trods en fornuftig lyd, ville nogle overhead-mikrofoner til at fange en samlet lyd have været på sin plads. Solisten var opgivet som sopran, men det meste lød som en mezzosopran med en pil imod alt på visse tidspunkter.
Julie Husballe synger rigtig godt, og hun er flot uddannet. Hun har bare ikke en wow-stemme, man umiddelbart falder bagover af, den er utrolig speciel, i anmelderens øre ikke umiddelbart noget, der kan gøre sig internationalt. Der var lidt ”timing”-udfordringer imellem solist og orkester hist og her, en manglende følelse af ”timing” som dirigenten burde have opfanget, stemmen egner sig absolut ikke til musikken fra Titanic. Skyfall og andre klarede hun flot.
Lydmanden Thomas fik hun ikke meget hjælp af, da hendes mikrofonteknik ikke blev understøttet nok, eksempelvis med lidt udligning af en kompressor eller lignende teknik, hvilket er en ordentlig lydmands ubestrideligt fornemmeste opgave.
Anders Nørregaard, der var konferencier, var ikke uden humor, der gik dog lidt lokumspoet i det, men han gjorde det godt. Musikken var velspillet og god, trods de lidt barske kommentarer. Den manglede dynamik og dybere sjæl, hvilket gjorde det til god lyttemusik, men ikke rigtig fordybelsesmusik. Højdepunktet var ekstranummeret ”I Could Have Danced All Night”, som passede perfekt til Julie og sluttede med en rigtig høj sopranstemme. Julie Husballe kan godt, enten var de øvrige numre ikke velvalgte til hende, eller også skulle tonearten være ændret. Så er der lige det med gratisterne.
Der var en del byrådspolitikere til stede, de skulle vel vise deres kulturelle side. Direkte adspurgt svarede en til mig, at de havde fribilletter. Gratister, skam jer, I har råd til selv at betale, I burde udlodde jeres fribilletter til ældre og økonomisk svage.