KULTUR. Efter mere end hundrede år lukker bymuseet på Jernbanegade til sommer. Men det er ikke en afsked uden retning. I foråret 2027 åbner Museum Fredericia på en ny adresse i Prinsessegade, tættere på voldene, det afgørende farvand og den bykerne, museet handler om.
Flytningen er tænkt som et mellemskridt. På den nye adresse i Prinsessegade 82 skal de centrale fortællinger om fæstningen og fristaden præsenteres i moderne rammer og i miniformat, indtil et nyt og større museum står klar. Det er en bevidst mindre form, der skal fungere som introduktion frem for fuldt overblik. »Vi ville gerne rykke tættere på bymidten og har fundet et velfungerende lejemål med en rigtig god beliggenhed tæt på den historiske bykerne og det afgørende farvand,« siger museumsdirektør Simon Faber.

Ambitionen er ifølge ham at præsentere en skarp og minimalistisk indgang til byens historie, et sted, der lige så meget peger udad mod byen, som det fortæller indenfor. »Det kan også blive et perfekt afsæt for at gå på opdagelse i de vinkelrette gader, på voldene og rundt i fæstningsbyens unikke kulturarv,« bemærker Simon Faber.
Baggrunden for at forlade Jernbanegade er nøgtern. De bygningsmæssige rammer lever ikke længere op til kravene for museumsdrift, og erfaringen fra resten af landet er, at det er vanskeligt at få en ældre bygningsmasse til at følge med nutidens forventninger og myndighedskrav. Frem mod lukningen i juli har museet holdt særlige søndagsrundvisninger, ligesom der er gratis adgang gennem fæstningsdagene. Simon Faber understreger, at beslutningen rækker tilbage til kommunens principbeslutning fra 2023 om at skabe nye rammer for museet. »Der skal lyde en stor tak til alle de, som siden 1916 har bidraget til opbygningen af samlingen,« siger han.

For bestyrelsen er flytningen mere end en praktisk manøvre. Prinsessegade skal ikke blot være en overgangsadresse, men et sted, hvor museet kan afprøve nye måder at formidle byens historie på, før det store museum tager form. »De nye rammer giver os mulighed for at komme tættere på byen og afprøve nye måder at formidle Fredericias historie på,« siger bestyrelsesformand Anders Østergaard. Han lægger samtidig vægt på det, museet tager med sig fra Jernbanegade. »Der står stor respekt om den mere end hundredårige epoke, som gennem generationer har været knyttet til museet. Det er en arv, vi bygger videre på.«
Næste fase bliver at konkretisere planerne for det nye, store museum og gennem fonde at sikre kapitalen til at realisere det. Indtil da er det Prinsessegade, der skal være omdrejningspunktet, og afsæt for det, der kommer efter.
Museum Fredericia åbner i Prinsessegade 82 i foråret 2027.









